آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب

آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب

آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب

با تمامی پیشرفت‌های بسیار گسترده و زیادی که در صنعت چوب صورت می‌گیرد از گذشته تا به امروز، تغییرات زیادی را در ساختار و به کارگیری انواع متعدد چوب‌ در اکثر صنایع مربوط به آن شاهد هستیم. اما برخی خاصیت‌های چوب وجود دارد که همچنان به عنوان یک نقص بزرگ و مهم حساب می‌آید. مثل آسیب پذیری در برابر رطوبت و آفات. با اینکه چاره اندیشی‌های زیادی برای رفع این نقوص انجام می‌گیرد ولی هنوز به نتیجه دلخواه و موثر دست نیافتند.

فهرست مطالب:

 

آیا تفکرات درباره استفاده از چوب در فناوری های نوین نتیجه ای در پی داشت؟

بله تغییرات فراوانی که در این زمینه از دیرباز تاکنون ایجاد گردیده را مشاهده می­‌کنیم. هنوز هم پژوهشگران و محققان به دنبال راه‌های بسیار پیشرفته‌تر و جدیدتری هستند. که علاوه بر اینکه مفید و تاثیرگذار باشد، لطمه و صدمه ای که وارد می‌کند در اندازه بسیار کمی باشد. هزینه خیلی کمی هم برای تغییرات یا رویکرد­های جدید آن صرف شود. تلاش این افراد از دیرباز بی‌نتیجه نبود و در یک نگاه کلی مشاهده می‌کنیم. که نوع بکارگیری چوب و طرز استفاده از ان در مقایسه با زمان‌های گذشته بسیار متفاوت است. و این ناشی از پیشرفت‌های علم و فناوری در این صنعت می‌باشد.

چند نمونه از ایده های بشر برای استفاده متفاوت از چوب را بررسی می‌کنیم.

انواع کاربرد چوب در فناوری های نوین

به کارگیری پسماندهای چوب

استفاده دوباره از پسماندها و اجزای دور ریختنی چوب و قسمت هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبدیل آنها به یک ماده کاربردی (مثل تولید زغال) از جمله اهمیت تفکرات این پژوهشگران است. که این عملکرد علاوه بر جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، باعث جلوگیری آسیب‌های فراوانی که بر محیط زیست و آینده زندگی بشر ممکن است اتفاق افتد، می‌شود.

قرار دادن الوار چوب در خلا

امروزه از اساسی‌ترین رویکردهایی که در مورد چوب به کار می‌برند و آزمایشات و بررسی‌های زیادی را در این باره انجام می‌دهند، مشکلات مربوط به پوسیدگی چوب ناشی از برخورد و تماس با آب و رطوبت است.

پس به این منظور چوب‌ها را در محیط‌هایی تحت عنوان خلا قرار می‌دهند. خلا یعنی محیط و مکانی که در آن چیزی وجود ندارد و خالی از جسم، حجم و… است. به این صورت که شیره و رطوبت موجود در چوب را از آن می‌گیرند.

و بعد چوب‌ها را درون این خلا قرار می‌دهند بعد نوعی مواد خاص به آن محیط تزریق می‌کنند به علت خاصیت این محیط، مواد به تمامی بخش‌هایی که خالی هستند می‌روند و آنها را پر می‌کنند. در این صورت وقتی این چوب‌ها تحت تاثیر عوامل محیطی قرار بگیرد مقاومت چند برابری از خود نشان می‌دهند و همچنان دوام خود را حفظ می‌کنند. (نمی‌پوسند)

کاربرد فناوري نانو در صنایع چوب

در ادامه مقاله آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب به بررسی کاربرد فناوري نانو در صنایع چوب می رسیم. به کارگیری فناوری‌ها و رویکردهای جدید که امروزه بسیار مرسوم است فناوری نانو می‌باشد. امروزه پیشرفت زیادی را در این زمینه شاهد هستیم که علاوه بر صنعت چوب، در موضوعات مختلفی به کار می‌رود.

در فناوری مربوط به چوب مواد خاصی را به آن اضافه می‌کنند. و تغییراتی را در ساختار چوب‌ها به وجود می‌آورند تا قارچ، باکتری و هر نوع آفات دیگر نتوانند درون آن رشد کنند. یا در برابر بسیاری عوامل طبیعی و غیرطبیعی مقاومت بالایی را از خود نشان دهد. مواد و ذراتی که به چوب و ساختار آن اضافه می‌کنند در شرایط سخت دوام و ماندگاری آن را در اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد.

خشک کردن به صورت پیشرفته تر

همچنین از دیگر تفکرات و رویکردهای پر اهمیت در این زمینه در مورد نحوه بخار چوب بعد از قطع آنهاست. در حالت کلی و امروزی این پروسه زمان زیادی را صرف می‌کند ولی در پروژه هایی که به این منظور انجام می‌دهند و دستگاه ها (ماکروویو مخصوص) و تکنولوژی هایی که به کار می‌برند روند خشک شدن چوب ها و الوار بسیار سریعتر انجام می‌شود. و این باعث می‌شود که به صورت قابل توجهی در زمان صرفه جویی شود.

ساخت باتری از چوب ( آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب )

از ایده های عجیب و جدیدی که آینده محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد استفاده از چوب برای ساخت باتری و ذخیره انرژی است. که این ماده جایگزین خوبی برای موادی که برای موجودات زنده و محیط زندگی آنها مضر هستند، می باشد. مثل باتری های لیتیومی که باعث آلودگی آب و محصولات کشاورزی می‌شود. که به جای قطع درختان از محصولات حاصل از آن مثل خمیر کاغذ استفاده می‌کنند و ماده مورد نیاز برای تولید باطری را از این کاغذ­ها استخراج می‌کنند که از جمله ویژگی های قابل توجه این باطری­ ها این است که مقاومت خوبی در تغییرات دمایی دارند.

علم، دانش، پیشرفت و فناوری تا زمانی که انسان ها وجود دارند همواره ادامه و گسترش می‌یابد. به همین دلیل امروزه از مهم‌ترین مسائلی که توجه پژوهشگران را به خود جلب می‌کند فناوری‌های نوین راجع به چوب می‌باشد. با تمامی این پیشرفت ها، دستیابی افراد به فرمول ­های مختلف و راه حل های گوناگون در تمام نقاط جهان همچنان برای گسترش علم و به کارگیری رویکردهای جدید و نو برای اصلاح بافت و ساختار چوب و استفاده بهینه و درست از آن راه دور و درازی را باید طی کنند.

نوشتهٔ پیشین
تحلیل عمقی اثرات تخریبی فعالیت آفات بر ساختار چوب
نوشتهٔ بعدی
بررسی عمقی بر تاثیرات محیطی و فنی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی چوب

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.