اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده

اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده

اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده

درختان از نظر نوع ساختار برگ معمولا در دو دسته، گروه بندی می‌کنند. درختانی که با نام چوب‌‌های سخت شناخته می‌شوند و با درختان که چوب نرم دارند، متفاوت ترند. این تفاوت در نوع و فرم برگ آنها است که هر کدام برای بکارگیری، تولید و ساخت یک وسیله متفاوت استفاده می‌شوند.

اما اگر دقت کرده باشید همواره مقدار فراوانی خورده و ضایعات بعد از استفاده از چوب‌های مختلف و تولید انواع و اقسام وسایل گوناگون مثل میز، صندلی، مبلمان و… باقی می‌ماند. که  در یک نگاه کلی ظاهرا قابل استفاده نیستند. و باید دور ریخته شوند ولی برای جلوگیری از هدر رفت آنها، راه حل هایی وجود دارد که ساخت هیزم یکی از آنها است.

مزایای آتش و هیزم ( اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده )

از جمله خاصیت‌های هیزم می‌توانیم به قابلیت گرما بخشی آن اشاره کنیم. که در مسافرت‌ها زمانی که هوا سرد شد می‌توانند با ان آتش روشن کنند و گرم شوند و یا غذا و چای درست کنند. و یا حتی وقتی هوا تاریک می‌شود شعله و حرارت آن و نوری که از خود ساطع می‌کند. از حمله حیوانات وحشی به انسان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در خانه ها نیز آن را در شومینه، اجاق تنور، منقل و… قرار می‌دهند که برای آشپزی و یا گرمای خانه کاربرد دارد.

چه نوع درختی برای ساخت هیزم مناسب تر است؟

اکثرا درختانی که دارای میوه هستند به عنوان هیزم به کار می‌روند چوب این نوع از درخت ها تمیزتر می‌سوزند و دود زیادی از خود باقی نمی‌گذارند (بیرون نمی‌دهند). برای ساخت هیزم چوب‌های سخت مانند راش گزینه بهتر وسازگار تری هستند چون به خاطر نوع ساخت و تراکم ذراتشان به آرامی می‌سوزند و بسیار دیرتر از چوب‌های نرم تمام می‌شوند.

همچنین بهتر است برای هیزم از چوب‌های خشک و قدیمی استفاده شود. چون چوب‌های جوان و سبز هنوز فرصت کافی برای خروج رطوبت را نداشتند (حداکثر رطوبتی که چوب می‌تواند داشته باشد تا به هیزم تبدیل شود، ۲۰ درصد است) چون اگر چوب رطوبت داشته باشد به خوبی نمی سوزد. و در نتیجه باید حجم زیادی از ان را مورد استفاده قرار دهیم همچنین دود حاصل از ان نیز بسیار بیشتر از چوب های خشک است در واقع دود زیادی دارد بدون اینکه گرمای مناسبی داشته باشد . ( اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده )

کاربرد خرده چوب

از جمله کارهایی که می‌توانیم با خرده‌های چوب انجام دهیم این است که در در کنار شاخ و برگ درختان این خورده ها را هم بسوزانیم و یا می‌توانیم. انها را به هیزم تبدیل کنیم با این کار به نوعی در قطع بی‌رویه درختان صرفه جویی انجام می‌دهیم. و نوعی ماده که در نگاه اول غیرقابل استفاده است را به وسیله کاربردی تبدیل می‌کنیم.

در واقع این کار استفاده بهینه از آخرین ضایعات چوبی است که به محیط زیست کمترین آسیب را می‌رساند. چون به جای اینکه شاخه های درختان را بشکنیم موادی را به کار می گیریم که ممکن است دور ریخته شوند.

(نکته قابل توجه اینکه مدت زمانی که طول می‌کشد تا خرده‌های چوب بسوزد خیلی سریع‌تر از شاخه یا تنه اصلی درخت است)

 انواع هیزم ( اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده )

  • شاخ و برگ و تنه درختان
  • زغالی که با چسب و مواد شیمیایی دیگری مخلوط و پرس کرده اند
  • زغال فشرده

اموزش ساخت زغال فشرده با خرده چوب

استفاده از خورده چوب ها به تنهایی و بدون اینکه تغییراتی در ان ایجاد کنیم کارایی چندان بالایی ندارد. ولی وقتی به یک نوعی زغال که در اصطلاح زغال فشرده می نامیم تبدیل می شود مزیت های خاص خود را دارد. ساخت زغال فشرده دارای مراحلی است که با انجام انها علاوه بر کارخانه های صنعتی حتی در خانه هم می‌توانیم ان را بسازیم. این نوع زغال به محیط هایی که در آن زندگی جریان دارد لطمه نمی زند و از این نظر که آهسته می سوزد مقرون به صرفه تر از دیگر زغال ها است.

زغال های فشرده همان قطعات به شکل مکعب که رنگ سیاهی دارند، هستند که با فشرده سازی خرده چوب و قرارگیری در کوره به وجود می آیند.

باقیمانده چوب‌های بلا استفاده را در دستگاه ها و ماشین آلاتی که کارشان خرد کردن چوب است قرار می دهند. و آنها را به پودر یعنی خاک اره تبدیل می‌کنند. چون برای درست کردن زغال، چوبی که قطعات بزرگی داشته باشد مناسب نیست حتما باید به صورت پودری باشد.

بعد از این مرحله تمامی مواد مورد نیاز را به خوبی باهم به صورت دستی یا پارو، بیل و یا به صورت صنعتی با دستگاه مخلوط کن، انها را با هم ترکیب می کنند. دیگر موادی که برای ساخت زغال در کنار خاک اره به کار می رود می توانند از پوست خوراکی هایی مثل گردو و بادوام استفاده کنند. چون این مواد طبیعی هستند در هنگام استفاده نیز آلودگی نخواهند داشت همچنین ترکیب پودر کربن و پودر زغال تکمیل کننده این مرحله هستند.

بعد از اینکه تمام مواد را به خوبی مخلوط کردند آنها را در قالب‌های مخصوص می ریزند. و فشرده و پرس می‌کنند تا شکل و ظاهر مورد نظر به وجود آید همچنین برای سهولت مصرف نیز مناسب است.( اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده )

 در مرحله بعدی این قالب ها درون کوره هایی که گرمای بسیار زیادی دارند قرار می دهند. و اطراف تمامی قسمت های کوره را پوشش و منبع سوخت گاز یا مشعل را در زیر کوره قرار می دهند تا زمانی که لازم است صبر می کنند تا به زغال تبدیل شود. بعد آنها را به قطعات یک شکل برش می‌دهند.

بعد از اینکه زغال ها سرد شدند. آنها را بسته بندی می کنند و به فروش می رسانند.

جهت خرید خرده چوب با ما تماس حاصل نمایید.

نوشتهٔ پیشین
روش خم کردن چوب با بخار
نوشتهٔ بعدی
تحلیل عمقی اثرات تخریبی فعالیت آفات بر ساختار چوب

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.