بررسی عمقی بر تاثیرات محیطی و فنی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی چوب

بررسی عمقی بر تاثیرات محیطی و فنی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی چوب

بررسی عمقی بر تاثیرات محیطی و فنی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی چوب به منظور بهبود کارایی و مقاومت در برابر فرسایش و زیان های زیست محیطی

حوادث و عوامل طبیعی و زیست محیطی بر ساختار و زندگی درختان تاثیر بسزایی دارد. و هر کدام به نوعی مسیر زندگی آنها را عوض می‌کنند. اگر فرآیند محیط زیستی به صورت طبیعی، در جریان باشد بدون هیچ مشکلی عوامل، منابع، موجودات، تغییرات و تاثیراتی که می‌پذیرند به صورت کاملا مطلوب ادامه پیدا می‌کند. و هیچ یک دچار مشکل و آسیب نخواهند شد. در غیر این صورت صدماتی که از این طریق وارد می‌شود یا به سختی جبران می‌شود و یا قابل جبران نیست که این مورد برای آینده زندگی بشر به هیچ عنوان خوب نیست.

بررسی تاثیر عوامل محیطی

تاثیر فرسایش خاک در رشد درخت

خاک به عنوان اصلی‌ترین عامل رشد درخت همچنین از مهمترین منابع حیاتی در زندگی بشر به حساب می‌آید. دراین صورت محافظت از آن و جلوگیری از هرگونه آسیب به آن از جمله کارهایی است که باید صورت گیرد. زمانی که خاک دچار مشکل شود تاثیر مستقیمی در رشد و ادامه زندگی درختان و گیاهان خواهد داشت. به همین ترتیب اگر سلامت آن حفظ شود درخت نیز در بهترین موقعیت به رشد خود ادامه می‌دهد. پس زمانی که خاک دچار فرسایش می‌شود به صورت کاملاً مستقیم زندگی و حیات درخت نیز به خطر می‌افتد اکوسیستم نیز با خطراتی مواجه می‌شود.

که به دنبال آن حیات موجودات زنده نیز با تاثیر از آن با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. و به دنبال آن درختانی که در این خاک رشد می‌کنند سالم نخواهند بود و به طبع الواری که از این درخت به دست می‌آید. مقاومت استحکام و دیگر ویژگی های طبیعی را دارا نخواهد بود وقتی خاک حاصل خیر و زمین های زراعی از بین رود موجودات زنده که به این خاک وابسته هستند نیز از بین می‌روند. پس برای حل مشکلاتی این چنینی در مورد خاک باید همواره به آن رسیدگی شود استراحت خاک از عوامل مهم در سلامت آن می‌باشد. که در این حالت بهترین عملکرد را خواهد داشت.

( بررسی عمقی بر تاثیرات محیطی و فنی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی چوب به منظور بهبود کارایی و مقاومت در برابر فرسایش و زیان های زیست محیطی )

تغییرات آب و هوایی و هوازدگی عاملی مهم در آسیب پذیری چوب است.

زمانی که سرما و گرما بیش از اندازه طبیعی خود باشد مولکول‌ها و اتم‌های تشکیل دهنده این الوار همواره مایل اند تا حرکت کنند و از هم دور یا به هم نزدیک شوند.

به همین علت زمانی که به مدتی در ارتباط با گرما قرار می‌گیرند به همدیگر نزدیک شده و فاصله بینشان از بین می‌رود. و به دنبال آن حالت منقبضی را به خود می‌گیرد و در زمان قرارگیری در سرما اتم‌ها از هم دور می‌شوند و فاصله می‌گیرد و الوار در وضعیت انبساط قرار می‌گیرند.

این فرایند وقتی دائماً و به صورت مداوم ادامه می‌یابد بافت چوب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند.
نور خورشید اشعه‌های خود را به صورت مستقیم و با شدت زیاد به لایه‌های بیرونی و سطحی چوب می‌تاباند که این روی ساختار چوب تاثیر می‌گذارد و آن را تضعیف می‌کند و نمی‌تواند در برابر این اشعه مقاومت کند.

به دنبال آن هنگام بارش یا وزش باد این لایه‌های آسیب پذیر از چوب جدا می‌شود در این صورت چوب مقاومت خود را از دست می‌دهد. و در برابر هر عامل بیرونی آسیب می‌بیند.همچنین نفوذ هوا به داخل تنه درخت از طریق بخش های آسیب دیده منجر می‌شود. که از قسمت داخلی خشک شود پس چوب باید در شرایطی قرار گیرد که از این نوع تغییرات در امان بماند.

تاثیرات حوادث طبیعی مانند طوفان و زلزله در فرایند رشد جنگل ها

طوفان‌های شدید در مناطق جنگلی خسارات فراوانی را بر محیط زیست آن منطقه وارد می‌کنند. شدت قدرت و سرعت این حادثه بسیار زیاد است و هنگام وقوع لطمه و صدمه جدی ای را در محیط ایجاد می‌شود.

طوفان باعث باعث می‌شود درختان عظیم و تنومند هم از جای خود درآیند قدرت آن به گونه ایست که می‌تواند ریشه درخت را از خاک بیرون آورد. و این موجب سقوط درختان خواهد شد از زمانی که یکی از درختان بزرگ سقوط کنند. که در این فروپاشی شاخ و برگ درختان موجود در پیرامون هم می‌شکند.
همچنین به علت وزش شدید خاک موجود در این منطقه را جابجا می‌کند و همراه خود در هوا به گردش در می‌آورد این عامل موجب می‌شود دانه‌ها و بذرهای که خودجوش در زمین برای رشد و پرورش آماده می‌شدند از بین برود پس در آن قسمت‌ها رشد متوقف شود.
همچنین ایجاد زلزله نیز باعث ایجاد ترک روی زمین و تکان‌های شدید می‌شود این عامل موجب ضعف ریشه و سقوط درختان خواهد شد.

آتش سوزی چگونه خصوصیات فیزیکی چوب را تخریب می‌کند؟

حوادث و پیشامدهای طبیعی نیز از جمله آسیب‌هایی هستند که بر ساختار و ویژگی‌های فیزیکی چوب و درختان تاثیر می‌گذارند. آتش سوزی که در دو حالت  خود به خود و یا برگرفته از عملکرد بشر به وجود می‌آید.

یعنی به صورت طبیعی با تابش بیش از حد خورشید بر جنگل که منجر به آتش سوزی می‌شود. و یا گرمای بیش از حد زمین در اثر فرایندها و فعل و انفعالات انسان‌ها که به صورت گسترده بر نابودی جنگل‌ها توسط آتش سوزی منجر می‌شود یا در نتیجه سهل انگاری انسان‌ها هنگام تفریح و ترک محل بدون اینکه آتش را خاموش کنند. منجر به شعله ور شدن آن و سرایت به تمامی نواحی جنگل‌ و درختان می‌شود. این عامل به صورت قطعی باعث نابودی جنگل و درختان می‌شود.
همچنین آتش به صورت عمقی و کلی اجزا و ساختار چوب را از بین می‌برد و ویژگی های فیزیکی آن از جمله رنگ، شکل و… را نابود می‌کند به طوری که به هیچ عنوان قابل ترمیم و یا استفاده مجدد نیست.
( بررسی عمقی بر تاثیرات محیطی و فنی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی چوب )
تمامی این عوامل بر ویژگی های فیزیکی و ساختاری چوب تاثیر می‌گذارد و منجر می‌شود. که تعداد درختان به صورت قابل توجهی کاهش یابد به همین ترتیب دی اکسید کربن در هوا افزایش پیدا می‌کند و میزان اکسیژن در هوا کاهش می‌‌‌یابد که منجر به مشکلاتی در تنفس موجودات زنده در آن مناطق می‌شود.

 

نوشتهٔ پیشین
آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب
نوشتهٔ بعدی
انواع چوب روسی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.