تحلیل عمقی اثرات تخریبی فعالیت آفات بر ساختار چوب

تحلیل عمقی اثرات تخریبی فعالیت آفات بر ساختار چوب

تحلیل عمقی اثرات تخریبی فعالیت آفات بر ساختار چوب

چوب‌ها به دلیل اینکه دارای رطوبت هستند همیشه احتمال دارد که در درونشان آفت به وجود بیاید. این آفات شامل انواع گونه های باکتری، سوسک، موریانه، قارچ کپک و حشرات ذره بینی دیگری می­‌باشد که هر یک متناسب با شرایط و عواملی که ممکن است تحت تاثیر آن قرار بگیرند. در چوب به وجود می‌آیند. و با تغذیه از ان ساختار، چوب را به نابودی می­‌کشانند.

برای اینکه درخت غذای مورد نیاز خود را به دست اورد ریشه با کمک خاک، موادی که لازم دارد را به شاخه و به اجزاء دیگر درخت منتقل می­‌کند. همچنین برگ ها نیز موادی را که از هوا می­‌گیرند به ریشه می‌­رسانند تمامی موادی که برای ادامه حیات درخت لازم است همیشه در درون آن در حال حرکت است. و در این قسمت‌هایی که مواد مغذی وجود دارد طی فرایند­هایی موریانه یا دیگر آفات به وجود می‌آیند و از آن مواد تغذیه می‌کنند.

چوب تا زمانی که به خاکستر تبدیل نشود هنوز یک موجود زنده محسوب می‌­شود. و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد حتی زمانی که از ریشه قطع می‌شود هم متوقف نمی‌شود بلکه فقط شدت ان کندتر می‌شود.

برای اثبات این موضوع اگر یک وسیله چوبی (مثلا مبلی که در خانه وجود دارد) را در یک بازه زمانی نسبتا طولانی مورد بررسی قرار دهیم مشاهده خواهیم کرد.

که مولکول ­هایی که ساختار این وسیله را تشکیل می‌­دهد در حال فعالیت هستند و بعد از مدت‌ها حتماًتغیاتی در آنها ایجاد می‌­شود.

انواع آفاتی که باعث آسیب چوب می شوند ( تحلیل عمقی اثرات تخریبی فعالیت آفات بر ساختار چوب )

آفت فقط در چوب و الواری که برش می‌خورند یافت نمی‌شود بلکه خود درخت که ریشه و برگ دارد هم در معرض درگیری این آفات است. زمانی که قسمتی از ریشه، تنه و شاخ و برگ یک درخت صدمه ببیند در آن آثار وجود آفات مشاهده می‌شود. آفت‌هایی مثل باکتری که از طریق برگ درختان به وجود می‌آید و موریانه، کرم و حشرات نظیر آنها از خاک و هوا به درخت منتقل می‌شوند. همچنین ممکن است آفات از درختی به درخت دیگر هم انتقال یابد و آن را هم آلوده سازد.

کپک

از آفات دیگری که چوب را درگیر می­‌کند کپکی است که در درون چوب هایی به وجود می‌­اید. که رطوبت زیادی دارند وقتی چوب خشک نشود و آب بیش از مقدار معین در آن باقی بماند بستری برای وجود کپک فراهم می‌شود همچنین قارچ نیز از طریق هوا، پرندگان و حیوانات منتقل می‌شود.

باختگی

باختگی که اصطلاحا به آن پوسیدگی هم می‌گویند ناشی از بیماری‌ها و عدم سلامت آوند، ریشه، شاخه یا برگ است. که باعث می‌شود قسمتی از چوب یا درخت از فعالیت بیفتد. و در آن قسمت باختگی ایجاد ‌شود که در این صورت مقاومت و وزن چوب هم کاهش می‌یابد. این حالت بیشتر بعد از برش به وجود می­اید.

حکاکی

همچنین وقتی سوراخ ، حکاکی یا خط و خش روی درخت ایجاد شود آفات در آن قسمت به وجود می‌آیند مثلاً وقتی که یک دارکوب به ساخت خانه در درخت می‌پردازد آن را سوراخ می‌کند در این زمان است که ارتباط و جریان آن قسمت از درخت را با ریشه ، شاخه و برگ‌ها قطع می‌کند و در آن بخش آفات شروع به رشد می‌کنند.

 صدماتی که انسان ها هم باعث ان می‌­شوند نیز قابل توجه است در جنگل یا در جاهایی که درخت وجود دارد. افراد بسیاری علاقه دارند روی ان اثراتی از خود به جا بگذارند(خراش با اشیای تیز یا حکاکی اسم) با این کار لطمه بسیار بزرگی به آن وارد می‌کند و بستری برای ایجاد آفات را فراهم می‌آورند به همین علت است که همیشه توصیه می‌شود روی درختان نباید چیزی بنویسیم.

شاید در جنگل ها دیدید که تنه درختانی که روی زمین رها شدند تو خالی هستند. دلیل ان این است که آفاتی چون حشرات به داخل چوب نفوذ می‌کنند و آن­ها را مورد حمله قرار می‌دهند. و بخش های درونی آن را کاملاً خالی می‌کنند فقط پوسته آن که لایه‌ای نازک است را باقی می‌گذارد از خود چوب و مواد الی و مغذی درون آن تغذیه می‌کنند و به زندگی خود ادامه می‌دهند. و تکثیر می‌شوند به همین ترتیب ساختار چوب تخریب می‌شود و کارایی خود را از دست می­‌دهد.

روش مقابله با آفات

بخار

برای حل مشکلات مربوط به آفات الوار و چوب بعد از اینکه ان­ها را بریدند با فاصله معین روی هم در یک اتاقک بخار قرار می‌دهند. و بسته به سختی یا نرمی چوب ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت به آن بخار می‌دهند صمغ و شیره‌ای که در درخت وجود دارد و باکتری را تولید می‌کند با این میزان بخار آن باکتری‌ها هم از بین می‌روند.

استفاده از سموم پودر یا گاز

از اقدامات دیگر اینکه سموم پودری یا گازی شکل (اکثرا گازی) را در یک اتاقک بسته به الوار می‌زنند. بعد اینکه تمامی آفات نابود شدند آماده ارسال می‌شوند. بسیاری از کشورها برای اینکه آفات به کشورشان نرسد و چوب و درختانشان را آلوده نسازد این کار را انجام می‌دهند. در گمرک نیز این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و به شدت بررسی می‌شود تا تمامی الوار و چوب‌ها در حالت استاندارد باشند و مورد تایید قرنطینه جهانی قرار بگیرند.

استفاده از مواد شیمیایی، سیلر، روغن‌های خاص و رنگ

در صنایع چوبی برای اینکه بتوانند از چوب استفاده کنند و جلوی ایجاد آفات را بگیرند. اولین اقدام این است که رطوبت آن را می‌گیرند و در مرحله بعد با مواد شیمیایی، سیلر، روغن‌های خاص و رنگ باعث می‌شوند.

که تمامی منافذ آن پر شود و نتواند هیچ گونه ارتباط و تبادلی با هوا برقرار کند در نتیجه نمی تواند. واکنشی نشان دهد و دچار تغییرات شود با این کار فعالیت ان را به نوعی کند می‌کنند چون چوب در اثر انقباض و انبساط ترک می‌خورد.

این عمل مانند یک نوع رسانای الکتریکی نیست بلکه واکنش خود چوب است. و زمانی که رنگ یا هر ماده دیگر را به عنوان پوشش در آن به کار می‌برند یک نوع حصار بین هوا ، حشرات و چوب ایجاد می­کنند تا آنها نتوانند به چوب نفوذ کنند و باعث نابودی ان شوند.

پس بهترین کار این است که اگر یک زمان اثری از وجود آفات را مشاهده کردیم حتماً برای آن چاره اندیشی کنیم. در غیر این صورت وقتی تمامی قسمت‌های آن را آلوده کنند دیگر نمی‌توانیم از آن چوب استفاده کنیم و حتی ممکن است به تمامی الوار موجود در اطراف ان هم انتقال یابد و آنها را هم نابود کنند .

نوشتهٔ پیشین
اموزش ساخت هیزم و زغال فشرده
نوشتهٔ بعدی
آینده پژوهش ها در فناوری های نوین چوب

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.