ساخت صندلی در خانه با چوب راش

ساخت صندلی در خانه با چوب راش 

ساخت صندلی در خانه با چوب راش را در ادامه آموزش می دهیم.

مراحل ساخت صندلی در خانه با چوب راش

1- تهیه چوب

برای ساخت هر وسیله ای ابتدا باید ابزار و تجهیزات مورد نیازمان را تهیه کنیم. برای ساخت صندلی چوبی نیز، باید چوب مناسبی را انتخاب کنیم. ما در اینجا از چوب راش به علت مقاومت بالا که گزینه ای مناسب برای ساخت صندلی است استفاده میکنیم.

2- طراحی

در محله ی بعد یک طرح کلی که در ذهن داریم را بر روی کاغذ وارد می‌کنیم و جزئیات پایه ها یا دیگر قسمت های صندلی را رسم میکنیم. تا یک شکل و حالت کلی در دست داشته باشیم و برای اندازه گیری و محاسبه راحت باشیم.
طبق آن طرح روی کاغذ اندازه‌ها را محاصبه میکنیم و با سانتی‌متر به طور دقیق همه را روی کاغذ میکشیم اگر طرح ما دارای خمیدگی بود بهتر است انها را روی کاغذ بکشیم و بعد روی چوب قرار دهیم و با مداد رسم کنیم.

3- برش

 در کارگاه یا کارخانه ابزار و تجهیزات پیشرفته‌تری وجود دارد که روند ساخت وسایل را سریعتر خواهد کرد. اما در خانه نیز با وسایل و ابزار ساده و ابتدایی می‌توانیم طرحی را که در نظر داریم برش دهیم فقط باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهیم.
در صنعت مبلمان چوب راش جایگاه ویژه‌ای دارد و ما می‌توانیم از انواع دیگر چوبها نیز در صندلی خود استفاده کنیم. و حتماً لازم نیست که تمام قسمت‌های آن از چوب راش باشد. مثلاً می‌توانیم چهارچوب اصلی صندلی را از راش بسازیم و در قسمت نشیمنگاه از تخته چندلایی  یا هر چوب دیگری استفاده کنیم که این تفاوت طرح و رنگ زیبایی کار را افزایش می‌دهد.

4- سمباده کشی (ساخت صندلی در خانه با چوب راش )

 بعد از برش  چوب‌ها باید همه آنها را سمباده کشی کنیم. که قسمت‌های کج و کوله و هرگونه پستی و بلندی صاف و سطح یکنواخت و یک دستی ایجاد شود. اگر ایراد یا اشکالی در ان وجود داشت رفع شود

5- اتصال

 قسمت‌هایی که باید به هم متصل شوند را سوراخ میکنیم و بعد به چسب آغشته میکنیم. با تکه چوب‌هایی که به شکل استوانه‌های کوچک هستند و درون سوراخ قرار میگیرند و باعث می‌شوند که چوب‌ها به یکدیگر قفل و استحکام بیشتری داشته باشند را به هم می‌چسبانیم و یک شی سنگین روی آن قرار میدهیم و اجازه می‌دهیم تا خشک شود.
همچنین می‌توانیم از میخ و پیچ نیز برای وصل قطعات استفاده کنیم و یا با استفاده از پانچ  قطعات را به هم بچسبانیم که این معمولاً در ساخت مبلمان استفاده می‌شود. یک روش دیگر اینکه با برش قسمت‌های مختلف چوب آنها را مانند پازل به همدیگر وصل کرده و چفت کنیم.

 6- خمکاری

اگر بخواهیم یک قسمت از صندلی خود، مثلاً قسمت بالای پشتی را به حالت خمیده درآوریم باید چوب را به وسیله بخار و فشار هوا نرم کنیم چوب‌های نرم در زمان بخار دادن راحت‌تر خم می‌شوند اما چوب‌های سخت مثل راش نیاز به فشار بیشتری دارند.
نکته‌ای که در اینجا رعایت شود این است که اندازه طول چوب باید کمی بیشتر از اندازه مورد نظر باشد چون هنگام خم شدن کشیده خواهد شد و درست نباشد قطعه کوتاه‌تر می‌شود.

7- جزئیات و زیبایی

برای ساخت صندلی در خانه با چوب و یا تخته راش و زیبایی بیشتر صندلی، می‌توانید روی آن کنده کاری‌های ریز و درشت انجام دهید. اینکار باعث می شود صندلی زیبایی و ظاهر بهتری داشته باشد.
بهتر است از قسمت هایی از راش استفاده کنیم که دارای گره و خال است تا ظاهر بهتری به کارمان بدهد.

8- رنگ آمیزی

 قبل از رنگ کردن صندلی سطح آن را به وسیله سمباده تمیز می کنیم. و هرگونه گرد و غبارها را از روی آن پاک می‌کنیم رنگ مورد نظر را بر روی صندلی می زنیم و اجازه می‌دهیم خشک شود و اگر نیاز شد برای بار دوم نیز آن را رنگ می‌کنیم همچنین می‌توانیم به جای رنگ کردن از سیلر کیلر استفاده کنیم. که بافت و گره‌های خاص و زیبای چوب را برجسته می کند و و صندلی ما زیباتر خواهد شد.
نوشتهٔ پیشین
اموزش تیز کردن اره چوب
نوشتهٔ بعدی
روش خم کردن چوب با بخار

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.