چوب و درخت گردو

چوب و درخت گردو

چوب و درخت گردو

گردو یکی از میوه‌هایی است که در گروه خشکبار قرار دارد و اکثراً در مناطق سردسیر یافت می شود. مغز گردو فواید خیلی  زیادی دارد. دامنه وسیعی از انواع مختلف این درخت وجود دارد که در تمام نقاط جهان کاشته می‌شود.

 نحوه رشد درخت گردو

 این درخت مثل یک پایه بزرگ می‌شود و گل‌هایی در شاخه‌های آن به صورت نر و ماده پدیدار می‌شوند. برگ درخت گردو در جنگل‌ها و مناطق نیمه خشک هم رشد می‌کند. برای کاشت گردو مراحل مختلفی را سپری می‌کنند. به طور کلی کاشت این درخت به شکل بذری می‌باشد. زمان برداشت  گردو در شهریور ماه است پس باید در همان زمان هم کاشت شود.

نحوه کاشت و پروش گردو

چند بذر سالم را کنار بگذارید، ترجیحاً بذر تازه‌تر باشد و جنس آن کیفیت بالایی داشته باشد. بعد آنها را روی سطلی پر از آب می‌ریزند تا اینکه پوسته آن جدا شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت ، آن گردوهایی که جوانه زدند رو انتخاب می کنند.

چوب و درخت گردو

مراحل کاشت

حفری که برای کاشت می‌کنیم حدوداً باید 2 الی ۳ سانتی‌متر باشد و گردوها هم به صورت عرضی افقی گذاشته شود. آن گردوهایی که تازه کاشته می‌شوند اصلاً نباید بدون آب بماند. پس به اندازه گردو باید آب داد و سپس بعدها زمانی که رشد می‌کند می‌توان آن را به شکل یک درخت کوچک حتی مثل سیب زمینی، بادمجان و یا گل‌هایی مثل بنفشه و نیلوفر.

 بهترین کودها برای درخت گردو عبارتند از نیتروژن، پتاسیم، فسفر، که باعث می‌شوند درخت گردو پربار و قدرتمند شود و غذای کافی به این درخت برسد. راه‌هایی برای تقویت درخت گردو وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از خاک مناسب
  • کوددهی مناسب
  •  از بین بردن آفت‌ها که هر کدام خیلی مهم و حیاتی هستند.

مناسب ترین خاک برای کاشت چوب و درخت گردو

 باید مطبوع‌ترین خاک انتخاب شود. در چاله ای عمیق کاشته شود. اما در بحث کوددهی مناسب: کودهای دیگری وجود دارد که می‌توان با بکار بردن آن کود مایع، به رشد درخت کمک کرد. باید به خاطر داشت که کود را در وقت و زمان مناسب خود به درخت داد.

نکته:  برای از بین بردن آفت‌ها باید بدانیم که، آفت درخت را به تدریج ضعیف می‌کند و رفته رفته باعث از بین رفتن آن می‌شود.

از علف کش‌های مخصوص برای جلوگیری از تکثیر آنها استفاده می شود.

 چگونه چوب درخت گردو را از جنگل برای تولید الوار آماده می‌کنند؟

چوب را در جنگل توسط ماشین های بسیار پیشرفته می برند. این برش به اندازه ی مشخص می باشد. و طول تمام تنه ها را به یک اندازه میبرد تا تنه ها بتوانند با اندازه ی مشخص دستگاهها در کارخانه، حمل شوند و یا بریده شوند.

همینطور پوسته ی رویی درخت نیز توسط این ماشین آلات کنده می شود. و به صورت گرده بینه خام و تر به کارخانه ها انتقال می یابد.

پروسه ی تبدیل چوب گردو به الوار

شروع پروسه تولید الوار در کارخانه با برش از یک سطح آغاز می شود. زمانی که گرده بینه وارد دستگاه می شود ابتدا یک وجه آن را برش می دهند. در مرحله بعد برش در دو سطح موازی گرد بینه و به صورت همزمان اتفاق می افتد.  سپس در مرحله آخر، سطح یا همان وجه چهارم گرده بینه برش داده می شود.

بعد از این مراحل الوارها با اندازه مشخص برش داده می شوند. و تک به تک روی رول دستگاه بسمت پالت بندی روانه می شوند. لابند گذاری بین هر صفحه ی پالت مرحله ای دیگر در این بین می باشد. که جهت گردش هوا بین الوارها تعبیه می شود. تا الوارها به درستی خشک شوند.

چوب و درخت گردو

پس از تکمیل پالت بندی الوار را توسط لیفتراک ها به سمت دستگاه های بخارپز روانه می کنند. بخارپز و خشک کن جزو مراحل پایانی کار محسوب می شوند.  پس از خروج چوب گردو از خشک کن با دستگاههای پیشرفته رطوبت سنج ، درصد رطوبت الوار سنجیده می شود. اگر درصد رطوبت آن تقریباً بین ۱۸ الی ۱۲ درصد باشد، چوب ها برای انتقال به فروش آماده می باشند.

نوشتهٔ پیشین
10 کاربرد چوب
نوشتهٔ بعدی
واردات چوب راش

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.