انواع دسته بیل و نحوه تولید آن

انواع دسته بیل و نحوه تولید آن

انواع دسته بیل و نحوه تولید آن را باهم در ادامه بررسی می کنیم.

همانطور که می‌دانید دسته بیل ابزاری است که به انتهای بیل وصل می شود تا بتوانیم با بیل بهتر کار بکنیم.

انواع دسته بیل:

  • شکل ظاهری:

دسته بیل ها با توجه به نوع بیل های تولیدی در کشورهای مختلف در انواع متفاوتی تولید می‌شوند. مثلا در کشورهای روسیه و ایران به صورت استوانه‌ای و در کشورهای ترکیه، فنلاند و بیشتر کشورهای اروپایی به صورت استوانه که در محل اتصال به بیل به صورت مستطیل شکل است تولید می‌شوند.

  • جنس چوب:

علاوه بر ظاهر دسته بیل تفاوت‌هایی در چوب آن نیز وجود دارد. دسته بیل‌ها معمولا از چوب درختان صنوبر راش (روسی و اروپایی)، بریوزا، آسنا، چام، زبان‌گنجشک (ایرانی و اروپایی)، جنگلی و هر چوبی که در کشش مقاومت خوبی داشته باشد، تولید می‌شود.

چوب‌های راش، زبان گنجشک اروپایی و بریوزا دانسیته بسیار بالایی دارند. اگر بخواهیم به ترتیب اعلام کنیم چوب راش در رتبه یک، زبان گنجشک اروپایی در رتبه دوم و چوب بریوزا در رتبه ۳ این رده بندی قرار می‌گیرد.

  • گریدبندی:

  1. دسته بیل سوپر: انواع دسته بیل ها از نظر گریدبندی نیز متفاوت هستند. بر اساس این گرید بندی، دسته هایی که بدون کوچکترین موردی بسته بندی می‌شوند در گرید دسته بیل سوپر قرار می‌گیرند. این دسته ها از بهترین قسمت چوب تهیه می‌شوند و به خاطر همین قیمت بالاتری دارند.
  2. دسته بیل درجه یک: در این رتبه بندی دسته هایی که دارای خال های خیلی ریز هستند و یا دسته هایی که مقدار جزئی کجی دارند، قرار می گیرند. تاکید می‌شود که در این گرید دسته هایی که دارای گره یا خال بزرگ هستند جایی ندارند.
  3. دسته بیل درجه ۲ یا خالدار: در این گرید، دسته هایی که دارای خال های بزرگ یا گره هستند و یا دسته هایی که کجی دارند، قرار میگیرند. معمولا از این دسته ها به عنوان دسته پارو یا غیره استفاده می‌شود. قیمت این دسته ها خیلی پایین تر از دسته بیل سوپر می باشد.

 نحوه تولید دسته بیل:

برش و تبدیل به گنده چوب: همان گونه که در بالا نیز اشاره گردید. بهترین نوع چوب برای ساخت دسته بیل چوب درختان راش، زبان گنجشک اروپایی و بریوزا است. برای ساخت دسته بیل ابتدا در جنگل درختان را برش می‌دهند و سپس به صورت گنده در می آورند تا به کارخانه ارسال شود.

تبدیل به الوار و چهار تراش و خشک کردن انواع دسته بیل: بعد از اینکه گنده چوب به کارخانه ارسال شد، آنها را در طول های ۱۵۰ سانتی متری برش می دهند. سپس به الوار هایی به ضخامت ۴/۳ سانتی متر تبدیل می کنند. الوار های فوق بعد از تبدیل به چهارتراش هایی به ابعاد ۴/۳×۴/۳×۱۵۰ سانتی متر، آن ها را در گرم خانه یا فضای آزاد قرار می دهند تا خشک شوند.

گرد کردن چوب: معمولاً زمانی که رطوبت چهارتراش ها به ۸ الی ۱۵ درصد رسید، آن ها را به قسمت دستگاه گرد کن انتقال می‌دهند. در این قسمت توسط دستگاه، چهارتراش ها به استوانه های چوبی تبدیل می‌شود و در اصطلاح یعنی گرد می‌شوند.

ایجاد قسمت کونیک و تخم مرغی: برای اینکه دسته بیل بتواند به راحتی در بیل فرود و چفت شود، باید قسمتی که وارد بیل فلزی یا فولادی می شود باید به صورت کونیک در بیاید. به خاطر شکل مخروطی که قسمت کونیک دارد، رفته رفته در بیل سفت می شود. بنابراین برای ایجاد قسمت کونیک باید دسته ها توسط دستگاه کونیک زن خراطی شوند.

 بعد از اینکه کونیک زده شد، دسته بیل ها به دستگاه تخم مرغی کن می روند. در این مرحله، قسمت انتهایی دسته بیل با دستگاه به حالت تخم مرغی در می آید. هرچه کیفیت این کار بالاتر باشد، دست ها ظاهر زیباتری خواهند داشت.

سمباده انواع دسته بیل و نحوه تولید آن :

در این مرحله برای اینکه سطوح ناصاف از روی چوب برداشته شود و سطح کاملاً سیقلی ایجاد شود، باید دسته ها در دستگاه سمباده قرار گیرند. این دستگاه توسط دو عدد سنباده که سنباده اولیه درشت دانه و سنباده دوم ریزدانه است، سطح دسته بیل را کاملاً صاف و صیقلی می‌نماید تا در حین کار به دست کاربران آسیبی وارد نشود.

 دسته بندی: بعد از اینکه دسته ها برای بازار مصرف آماده شدند. آنها را در بسته های ۱۰، ۲۰ و ۲۵ تایی با توجه به نیاز بازار بسته بندی می کنند.

البته در بحث واردات و صادرات برای اینکه حجم بالایی از تریلی یا وسیله حمل و نقل را فضاهای خالی تشکیل ندهند، دسته بیل ها را به صورت پالتی دسته بندی می کنند. تا هزینه حمل و نقل کاهش یابد. و در مقصد به صورت ۲۰ تایی یا هر تعدادی که بخواهند بسته بندی می‌کنند.

البته در بحث انواع دسته بیل و نحوه تولید آن باید این مسئله نیز یادآور شود که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکنون دستگاه هایی وجود دارد. که عمل کونیک و تخم مرغی زدن را در آن واحد بدون نیاز به کارگر انجام می‌دهند.

نحوه خرید و تهیه دسته بیل:

بازرگانی ثقال در زمینه واردات و صادرات انواع دسته بیل ها از کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین، فنلاند، گرجستان و سایر کشورهای اروپایی فعالیت دارد. و با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می تواند این محصولات را در اختیار بازرگانان و فروشندگان محترم قرار دهد. برای خرید دسته بیل ویشا گرید A پلاس اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد
نوشتهٔ بعدی
چوب راش

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.