چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد

چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد

چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد؟ در ادامه با انواع روش ها جهت این انجام این فرایند آشنا می شویم

درخت بعد از برش، به شکل الوار چوب در انبارهای کارگاه‌های چوب دپو می‌شود. مرحله‌ی بعدی، فروش و ارسال به کارگاه‌های نجاری است. تا در تهیه و تولید ابزارهای چوبی مورد استفاده قرار گیرد. پروسه‌‌ی خشک شوندگی برش‌های چوب برای دستیابی به حداکثر فواید از آنها ضروری است. زیرا کار با چوب مرطوب دشوار است و می‌تواند به آن آسیب برساند.

یکی از چالش‌های اصلی که اکثر صنایع چوبی با آن مواجه هستند، ترک خوردگی چوب به هنگام خشک شدن آن است. بنابراین، بیایید دریابیم، چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد؟

در این مقاله، روشها و مراحلی را که باید برای جلوگیری از این کار و نحوه ی اجرای آن روی برش‌های تخته ها به طور طبیعی اعمال  شود را بررسی خواهیم کرد.

کنده‌های درختی در جوار باد بسیار عالی خشک می شوند. اگر زمستان باشد حداقل 7 ماه طول می کشد تا  آنها در محیط بیرون، بطور طبیعی در باد خشک شوند.

آیا چوب درهنگام روند خشکی ترک می خورد؟

بله، چوب هنگام تبخیر رطوبتش تمایل به ترک خوردگی دارد. به دلیل تبخیر آنی و نا به هنگام نم از چوب ممکن است ترک بخورد. بنابراین، کاهش آب داخل الوارها می‌تواند دلیلی برای این امر باشد.

به طور کلی، میزان رطوبت در محیط بیشتر از داخل چوب است. هنگامی که تکه‌های چوب در حال خشک گردیدن هستند، آب بیشتر، بیشتری از چوب تبخیر می‌شود. و در نتیجه سایز چوب کوچک می‌شود. بنابراین در هر دو حالت:

  • انقباض بیش از حد چوب منجر به ترک خوردگی چوب می‌شود.
  • انبساط حرارتی الیاف چوب نیز دلیل دیگری برای همین امر است.

مشاهده می‌کنیم که در نتیجه ی انبساط و انقباض الیاف چوب، اتصالات چوب هنگام خشکی دچار ترک می‌شوند. بعلاوه انقباض چوب در این یا آن فرایند، نه تنها باعث ترک می‌شود؛ بلکه باعث تاب برداشتن چوب نیز می‌شود. چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد؟

برای جلوگیری از ایجاد نقص در چوب ، باید درک درستی از حرکات چوب داشته باشید. چوب با خشک شدن حرکت می‌‌کند. بنابراین، برای جلوگیری از ایجاد شکاف در آن باید تبخیر و انبساط حرارتی را به حداقل برسانیم. اینجاست که درمان چوب کمک می کند. درواقع هر یک از این روش‌ها بعنوان درمان برای جلوگیری از ترک چوب است.

هنگام تبخیر آب چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد؟

چالش خشک کردن تخته‌ها در کارگاه‌های تولید دسته ابزارهای چوبی یکی از دغدغه های اساسی تولیدکنندگان این رشته است. لذا روش‌های زیادی را برای حل این مسئله بکار میبرند و به طرق مختلف این آزمایش تجربی را به انجام می‌رسانند. از جمله استفاده از تثبیت کننده، رنگ کردن سرالوارها، استفاده از روغن بذر کتان، چینش صحیح الوارها در جریان سیرکولاسیون هوا و خمیر نمک را می توانیم نام ببریم.

بنابراین بیایید هر یک از روش‌های بالا در مورد اینکه چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد را مورد بحث قرار دهیم تا به ایده روشنی در این مورد برسیم:

1- استفاده از تثبیت کننده

تثبیت کننده‌ها نوعی از مواد پلی ارتان یا لاک هستند که برای سطوح الوارهای  چوب استفاده می‌شوند. این مواد بدلیل داشتن قابلیت ضد آب شان مورد استفاده در این روش هستند. استفاده از تثبیت کننده ساده ترین روش برای این عمل است زیرا به راحتی اعمال می‌شوند.

چگونه تثبیت کننده را روی چوب اعمال کنیم؟

وسایل مورد نیاز:

  • تثبیت کننده
  • برس
  • الوارها
  • دستکش لاستیکی
  • پارچه های تمیز

هنگام استفاده از تثبیت مراحل و ترتیب مراحل زیر را رعایت کنید تا از ترک هنگام خشک کردن جلوگیری کنید.

  1. چوب را تمیز کنید

برای ممانعت از لکه شدن سطح باید سطح چوب را به طور کامل تمیز کنید. تمیزی برای جلوگیری از لکه روی سطح چوب قبل از آب بندی مهم است. گرد و غبار، زباله‌ها، کثیفی‌ها و باقی مانده‌های دیگر را با پارچه پاک کنید. برای  رفع کثیفی‌ها و لکه‌هایی که به سختی پاک می شوند از آب صابون(سیلانت) استفاده کنید.

  1. 2. شن و ماسه چوب

برش‌های چوب را با سنباده شماره ی 80 و 100 سنباده بزنید تا سطح آن صاف شود. سنباده کاری سطح چوب را برای جذب یکنواخت تثبیت کننده، آماده می کند. برای جلوگیری از ایجاد خراش، در امتداد جهت دانه‌های چوب سنباده بزنید. سپس با استفاده از یک پارچه خاک اره را بردارید و چند ساعت قبل از استفاده از تثبیت کننده، بگذارید بماند. اکنون چوب شما آماده پذیرش تثبیت است.

چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد؟

  1. 3. تثبیت را اعمال کنید

 برس مو را به ماده ی تثبیت آغشته کنید و یک لایه نازک را روی سطح چوبی بمالید. برای جذب بهتر و عدم ایجاد حباب های سطحی، در امتداد جهت دانه‌های چوب بمالید.

یک محلول تثبیت باید به طور یکنواخت در سراسر چوب پخش شود تا یک پوشش محافظ خوب داشته باشد. در غیر این صورت، خشک کردن می تواند بسیار دشوار باشد. و چوب ممکن است تمایل به تاب داشته باشد. یک لایه تثبیت برای پوشش سطح چوب کافی است. بنابراین، شما باید چوب را 100٪ با محلول تثبیت بپوشانید.

  1. 4. اجازه دهید چوب به طور کامل خشک شود

پس از استفاده ازتثبیت کننده، اجازه دهید چوب به مدت 3 تا 4 روز کاملاً خشک شود. در طول زمان خشک شدن، تثبیت کننده به خوبی جذب چوب می‌شود و یک محافظ ضد آب در بالای چوب ایجاد می‌کند تا از تماس چوب با هوای بیرون جلوگیری کند. برش‌های چوب نازک‌تر، سریع‌تر خشک می‌شوند.هرچه ضخیم تر باشد دیرتر خشک می‌شود.

 

2. چگونه با خمیر نمک چوب را خشک کنیم که ترک نخورد

 

می‌توانید خمیر نمک را در ابتدای کار روی الوارهای چوب بمالید تا چوب ترک نخورد. این خمیر با جذب آاب داخل چوب، آن را خشک می‌کند. استفاده از این روش دوستدار محیط زیست ترین روش برای درمان چوب قبل از خشک شدن است زیرا حاوی مواد شیمیایی مضر مانند تثبیت کننده‌ها نیست.

لوازم مورد نیاز شما در  روش خمیر نمک

  • نمک
  • نشاسته ذرت
  • تخم مرغ
  • قلم مو
  • ظرف پلاستیکی

مراحل استفاده از خمیر نمک روی چوب برش خورده:

  1. محلول نمک را آماده کنید
  2. نشاسته ذرت را اضافه کنید
  3. تخم مرغ را اضافه کنید
  4. خمیر را بمالید
  5. چوب را خشک کنید

شرح اجرا در روش استفاده ازخمیر نمک

  1. محلول نمک را آماده کنید

ظرف پلاستیکی را بردارید و آن را از آب تازه پر کنید. سپس به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. مطمئن شوید که محلول را با نمک بیش از حد اشباع نکنید. پس از مخلوط شدن کامل آنها را حدود 4 ساعت کنار بگذارید.

  1. نشاسته ذرت را اضافه کنید

بعد از اینکه ظرف پلاستیکی را حداقل به مدت 4 ساعت نگه داشتید، به مقدار کافی نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید. و خوب مخلوط کنید. مطمئن شوید که نشاسته ذرت را زیاد اضافه نکنید زیرا آنها خوب مخلوط نمی شوند و ممکن است محلول خیلی سفت شود. مقدار کمی برای کار کافی است.

  1. تخم مرغ را اضافه کنید

پس از مخلوط کردن محلول با نشاسته ذرت، تخم مرغ ها را به ترکیب اضافه کرده و خوب هم بزنید تا در محلول خمیر نمک محو شوند.

مخلوط تخم‌مرغ‌ها مهم است. زیرا اگر تخم‌مرغ‌ها به خوبی با خمیر نمک مخلوط نشوند، با مشکلات پوسته پوسته شدن مواجه می‌شوید.

  1. خمیر نمک را بمالید

پس از اینکه محلول را به خوبی مخلوط کردید، آن را با استفاده از قلم مو روی تمام سطح چوبی بمالید بدون اینکه هیچ نقطه ای باقی بماند.. قلم مو را به خوبی آغشته کنید زیرا زمانی که محلول سفت است استفاده از آن کمی دشوار است.

در نهایت، باید یک پوشش یکنواخت روی سطح چوبی اعمال کنید. پوشش خوب قسمت لبه ها و گوشه ها ضروری است. خمیر پس از خشک شدن کامل به راحتی جدا نمی شود.

  1. چوب را خشک کنید

پس از اینکه خمیر را به خوبی روی چوب زدید، بگذارید چند ساعت خشک شود تا یک پوشش پایدار روی چوب ایجاد شود. چوب را در جای بدون نم بگذارید تا کاملا خشک شود. خمیر نمک شروع به جذب رطوبت از چوب می کند و از ترک آن جلوگیری می کند. زمان روند خشکی چوب بسته به ضخامت خمیر نمک متفاوت است. خمیر نمک از چوب در برابر ترک محافظت می کند.

 

3.چگونه چوب رابا روش روغن خشک کنیم که ترک نخورد

 

روغن بذر کتان هم در برابر عوامل ایجاد درز در چوب از آن محافظت می کند. اعمال روغن بذر کتان روی چوب،  آب آن را دفع و از تبخیر جلوگیری می‌کند. به علاوه، روغن بذر کتان خاصیت ارتجاعی خوبی دارد که می‌تواند با حرکات چوب منبسط و منقبض شود. بدین ترتیب از ترک هنگام خشک شدن جلوگیری کند.

استفاده از روغن بذر کتان روی برش های چوب یک روش سازگار با محیط زیست است زیرا روغن بذر کتان از دانه کتان بدست می آید.

لوازم مورد نیاز در این روش
  • روغن بزرک
  • تکه های چوب
  • سمباده ها
  • پارچه های بدون پرز
  • ژنده پوش
  1. سطح چوب را تمیز و آماده کنید

کل سطح چوبی را با پارچه تمیز کنید تا گرد و غبار، زباله ها و آلودگی ها از بین برود. تمیز کردن قبل از هر فرآیند پردازش چوب ضروری است. چون به این ترتیب از حداکثر فواید آن بهره مند خواهید شد. برای لکه هایی که به سختی پاک می شوند از آب صابون استفاده کنید. چوب را قبل از اعمال و سنباده به محلی با تهویه مناسب ببرید. حتما قبل از سنباده تخته ها را کاملا خشک کنید.

  1. شن و ماسه چوب

با سنباده های 80 و 100 سطح چوب را سمباده و صاف کنید. عمل سنباده زنی برای آماده سازی سطح در پذیرش روغن بذر کتان ضروری است. کار سنباده زنی  رفع برجستگی های سطح است نیز به پخش یکنواخت روغن بذر کتان در سراسر چوب کمک می کند. پس از اتمام سنباده، خاک اره را با پارچه تمیز کنید. اکنون سطح شما برای پوشش روغن بذر کتان فوق العاده آماده است.

  1.  روغن بذر کتان را بمالید

مقدار کافی روغن بذر کتان را در یک پارچه بدون پرز بریزید و آن را خیس کنید. سپس تمام سطح را در امتداد جهت دانه های چوب پاک کنید تا بهتر جذب چوب شود. هنگام استفاده از روغن بذر کتان مطمئن شوید که هیچ نقطه ای را از دست ندهید زیرا رطوبت موجود در هوا می تواند با چوب تعامل داشته باشد و باعث ترک چوب در آن نقاط از دست رفته شود.

روغن بذر کتان به الیاف چوب نفوذ کرده و آنها را اشباع می کند. این کار خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری چوب را بهبود می بخشد. اجازه دهید لایه اول به خوبی جذب چوب شود و روغن اضافی را پاک کنید تا ظاهر بهتری داشته باشد.

  1.  زمان بدهید تا چوب به طور کامل خشک شود

اجازه دهید چوب به مدت 24 ساعت خشک شود و کاملاً در روغن بذر کتان بنشیند. زمان کافی برای این نتیجه که  یک پوشش خوب بدون لکه یا رگه داشته باشیم؛ ضروری است.

تمام سطح را با کاغذ سنباده 400 سنباده بزنید تا سطحی صاف و فوق العاده نرم داشته باشید. لایه دوم از روغن را بمالید تا بهترین نتیجه را با محافظت عالی در برابر رطوبت بیرون به دست آورید.

 روغن بذر کتان هم همانند روشهای ماقبل از تبخیر جلوگیری می کند و این باعث سلامت و یکپارچه گی چوب بدست امده است.

4.اجازه دهید چوب به عنوان الوار خشک شود

هنگامی که کنده ها یا برش های چوب را می برید، بلافاصله آنها را به عنوان الوار قرار دهید و بگذارید خشک شوند.

بهتر است از روش خشکی با هوا استفاده کنید زیرا چند روز طول می کشد تا خشک شود و باعث ایجاد ترک فوری بر روی برش های چوب نمی شود. با این روش نیز علاوه بر خشک شدن کنده ها و برش های چوب به روش هوا و نبود خرابی و نقص ، از تاب خوری چوب نیز جلوگیری می کنید.

5.اعمال رنگ روی انتهای الوارهای چوب

چوب در انتهای الوار، 10 الی 12 بار بیشتر از سطح رویه و زیرین چوب ترک برمیدارد. از اینرو قسمتهای انتهایی الوارها سریع خشک می شوند و سپس شروع به ترک می کنند. بنابراین، برای همزمانی فرایند خشکی چوب ؛ به انتهای الوارها رنگ می زنند تا مانع از تبخیر سریع رطوبت چوب و درز آن شوند. رنگ زدن انتهای الوارها آنها را در برابر شکاف محافظت میکند. دقیقا شبیه به استفاده کردن از تثبیت کننده هاست با تفاوت اینکه متریال در اینجا رنگ است و فقط به انتهای الوارها زده میشود. تا تبخیر رطوبت چوب از سطح آن صورت پذیرد نه انتهای الوار.

مدت زمان خشک شدن چوب با روش هوا تا ترک نخورد

زمان پیشنهادی برای این هدف و بدون ایجاد شکاف، 24 ساعت است. زمان می تواند بر اساس ضخامت برش های چوب متفاوت باشد. بدین منظور چوب ها را از نظر نوع گونه باید جداسازی کرد. برای مثال گونه های دیرخشک بلوط را نباید در کنار گونه ی زود خشک صنوبر قرار داد.

در نظر داشته باشید که دوبرابر شدن ضخامت در چوب ، 4 برابر زمان خشک شدن را می طلبد.

آیا چوب خشک راحت تر شکافته می شود؟

به طور کلی، چوب خشک راحت تر از چوب مرطوب شکافته می شود. زیرا چوب های خشک حاوی رطوبت کمتری هستند و الیاف چوب را راحت تر از چوب های مرطوب برش داده و از بین می برند. برش چوب های خشک راحت تر از چوب های مرطوب است.

چگونه از ترک مبلمان چوبی جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با استفاده از یک فینیشر مناسب، از ایجاد شکاف در مبلمان های چوبی جلوگیری کنید. فینیشرها از ورود آب به داخل مبلمان شما جلوگیری می کنند و از پوسیدگی چوب جلوگیری می کنند و ظاهر مبلمان چوبی را بهبود می بخشند.

با نظر بر آنچه گذشت دو عامل تبخیر و میزان رطوبت باقی در الوار بسیار مهم و سبب ایجاد مولفه های جدیدی در این صنعت شده اند. که قطعا برای رسیدن به مراحل پردازش چوب و به نتیجه رسانیدن اهداف غایی تولیدکنندگان دسته ابزار الات چوبی بررسی این مراحل بشدت توصیه می گردد. در مقاله های بعدی با روش های بیشتری در مورد اینکه، چگونه چوب را خشک کنیم که ترک نخورد آشنا می شوید.

نوشتهٔ بعدی
انواع دسته بیل و نحوه تولید آن

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.